“Maar hoe doe je dat dan?”

Netflix en kat optioneel

Als ik mensen vertel dat ik “teken op de computer”, dan is de eerste vraag steevast: “maar hoe doe je dat dan?”. Dan zeg ik iets als “met een tekentablet zet ik streken met een pen, en die zie je dan op het scherm.” En dan word ik nog steeds vrij onbegrepen aangekeken. Wat ik ook welheel begrijpelijk vind eigenlijk.

Dus zal ik het jou, als bezoeker van deze site, ook uitleggen! Want ik kan me voorstellen dat jij dezelfde vraag hebt. Alleen heb jij het geluk dat ik er nu wél beeld bij kan laten zien. 

Het tablet

“Op de computer” tekenen kan in principe prima met een muis. Alleen een grafisch pentablet maakt het wel veel makkelijker (dit is die van mij). Je tekent met een speciale pen op het tablet, en bewegingen, aanraking, hoek en druk van de pen worden vertaalt naar je computer. In een programma als Photoshop wordt een streep die je trekt op het tablet, vertaalt naar een streep in je Photoshop bestand. De druk en hoe van je pen bepalen hoe dik de lijn is. Er is geen vertraging tussen de beweging van je hand en wat op het scherm verschijnt, dus het voelt al snel natuurlijk. Een beetje als een schrijven met een stift. 
 

Van foto naar schets

De fotorealistische portretten die ik maak zijn altijd met foto’s als voorbeeld. Het kan zijn dat dit 1 foto is die ik zoveel mogelijk benader. Of een foto waar ik kleine aanpassingen maak, bijvoorbeeld voorwerpen weglaten of de kleur aanpassen. Of mogelijk een combinatie van foto’s tot een nieuwe compositie. 
 
Op mijn scherm staan mijn tekening en de voorbeelden naast elkaar. Zoals op de foto hierboven bijvoorbeeld 1 foto voor de houding, en 1 foto voor de kleuren. Als ik een foto nateken, begin ik met een raster om een schets te maken en de vorm te bepalen. De schets die ik maak verfijn ik een aantal keer tot ik tevreden ben. Daarna vul ik ze in met kleurvlakken om de sfeer die de kleuren geven alvast wat te visualiseren.

Steeds een stapje fijner

Die kleurvlakken ga ik vervolgens stukje bij beetje verfijnen. Hierbij werk ik niet heel erg gestructureerd, soms vul ik wat grote kleurvlakken in, dan neem ik de tijd om het oog helemaal tot in detail te werken. Maar net waar ik op dat moment zin in heb. Op een gegeven moment heb ik alle kleurvlakken verder ingevuld tot het beeld al goed te herkennen is. Vervolgens is het een kwestie van de details nog meer verfijnen tot ik tevreden ben met het eindresultaat. 

In onderstaande filmpje zie je een klein voorbeeld van hoe een snavel uit mijn vogelcollage tot stand komt. Zoals je ziet is dat echt streepje voor streepje. Door deze methode ziet het eindresultaat er schilderachtig uit, en kost best wat tijd. Met een portret ben ik gemiddeld zo’n 8 uur bezig. Afhankelijk van mijn planning doe ik er daarom 1 tot 3 weken over om een opdracht af te leveren.

En daarna?

Uiteraard is het belangrijkste dat de opdrachtgever blij is met het werk! Na eventuele kleine correcties is het werk af! En daarna? Naar de drukker! Er zijn eindeloze mogelijkheden hiervoor, voor formaat, materiaal, afwerking en evenuteel montage.

Bekijk meer van mijn werk op deze pagina

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *